Academic paper published in SCOPUS indexed Journal: Gallent-Torres, Cinta, Romero, Begoña Arenas, Adillón, María Vallespir, & Foltýnek, Tomáš. (2024). Inteligencia Artificial en educación: entre riesgos y potencialidades. Práxis Educativa, 19, e23760.
Academic book chapter: Romero, M. B. A., Vázquez, R. M. M., & Morgado, A. (2024). Integració ètica de la intel· ligència artificial en l’educació superior: explorant horitzons i forjant nous camins. Anuari de l'Educació de les Illes Balears, (2024), 140-153.
Paper on an academic international conference: Arenas, B., Nidhi, N., Raittila, E., Morgado, A., & Moreira, M. (2024). Aprendizaje basado en juegos como recurso para enseñar IA ética: perspectivas del Proyecto CHARLIE. In ACTAS VII Conferencia Interuniversitaria: Inteligencia artificial y plagio inteligente: impacto pedagógico en la formación docente.
Paper on international conference: Comas-Forgas, R. (2023, November). Sesgos algorítmicos en educación: análisis y soluciones. In Conference Proceedings EDUNOVATIC (p. 329).
Nidhi, N., Arenas, M. B., Morgado, A., Solomon, A., Moreira, M., Ferreira, R., & Raittila, E. (2024). Game-Based Learning as a Tool for Teaching Ethical AI to Youth: Insights from the CHARLIE Project. In Proceedings of the 18th European Conference on Games Based Learning. Academic Conferences International Ltd
Addressing algorithmic bias in education: the initiative of the CHARLIE project Rubén Comas-Forgas, Begoña Arenas, Adrian Solomon, Nidhi Nidhi, Tanja Oraviita. (Proceedings, October 2023)
Diario de Mallorca.
La UIB impulsa un proyecto internacional para promover el uso ético de la inteligencia artificial.
IB3TV
RTVE Illes Balears
Cadena SER ràdio
ABC digital
Evitar los sesgos en la IA: el reto de un proyecto europeo liderado desde BaleareS
Europa Press
La UIB participa en un proyecto europeo para promover la ética y eliminar los sesgos de la IA
Cadena SER web
La UIB lidera un proyecto europeo para reducir los sesgos en la inteligencia artificial
IB3 notícies web
Projecte Charlie, per una intel·ligència artificial ètica
Diari de Balears
La UIB coordina un projecte internacional per a promoure l’ètica en l'ús de la intel·ligència artificial
iymagazine
La UIB lidera un proyecto internacional para fomentar la ética en inteligencia artificial
La Palmesana
LA UIB LIDERA UN PROYECTO EUROPEO PARA PROMOVER LA ÉTICA EN LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL
You can find all our communication and project promotion initiatives on CHARLIE’s YouTube Channel:
CHARLIE'S YouTube ChannelOur channel features:
- Webinars held by project partners
- Video testimonials from project managers and pilot participants
-Recordings of online conferences and summit presentations
Subscribe and explore our library of engaging and informative content.
UNESCO IESALC: Course on Ethics & Academic Integrity Inspired by CHARLIE
As a result of the CHARLIE project's methodology and educational content, UNESCO IESALC developed and delivered a highly successful course titled “Nuevas perspectivas sobre ética e integridad académica en la docencia y la investigación universitaria” in early 2025.
Designed for higher education professionals across Latin America and beyond, the course explores academic integrity and ethical challenges in the age of Artificial Intelligence, drawing directly from the CHARLIE project’s EQF4 and EQF6 learning frameworks.
With over 1,000 registered participants in its first edition and new editions already planned, this collaboration is a testament to CHARLIE’s global relevance and scalability.
The course includes a dedicated module on algorithmic bias and uses Charlie's educational escape room methodology as an example of interactive ethical learning.
The course developed and coordinated by Cinta Gallent Torres and Jean Gabriel Guerrero Dib in collaboration with UNESCO IESALC, IRAFPA, and Red-IA.
To learn more, explore the course video highlights and participant testimonials on our YouTube channel and visit the course page:
CLICK HERE CLICK HEREASSOCIATED PARTNERS
Red-IA IMPACTsciAID-ONG
KNOWBASE Centre for Excellence in Research at the University of LodzASPAI (University Valencia and Catholic University of Valencia)
ARISA ALLIANCE Universidad Autonoma de Yucatan (México) Frederik University (Cyprus) Associação Portuguesa Voz do Autista